אז תזונה קטוגנית? פליאו? דל פחמימה? … מה קורה פה בעצם, ואיך 'אוכלים' את זה?

בואו נעשה בין האסכולות השונות ומה כל הבלגן שקורה סביבן.
נתחיל ונאמר, מצב של קיטוזיס הוא מצב טבעי לחלוטין של הגוף – נתקעתם על קרחון, ללא אוכל – הגוף יודע לשרוד מהמם! אותו כנ"ל במדבר או על אי בודד ושומם- תבחרו אתם איפה בא לכם להיתקע 😎

רגע, אבל אנחנו לא באמת תקועים בשום מקום – להיפך, אנחנו חיים בתרבות של שפע אינסופי – אז למה לבחור להיכנס לתזונה כזו?

שאלה מצויינת!

רגע לפני שאסביר מה זה קיטוזיס ומשם על אסכולות דל פחמימה והתזונה הקטוגנית, אתחיל ואומר שבעולמי, עולם של אוכל אמיתי מבוסס על אסכולות דל פחמימה, קיימים לראייתי כמה שלבים, או בחירות – שהם יוצא פועל של המטרה שאותה נגדיר לעצמנו.

השאלה שמניעה אותי לבחירה במה לאכול, מעבר למה המטרה, היא: מה מזיק יותר ממה שהוא מועיל ומה מועיל יותר ממה שהוא מזיק.

אוכל אמיתי: או בשמו 'פליאו' – אוכל בצורתו הקרובה ביותר למקור, לא נצרוך אוכל מעובד, סוכרים מעובדים, דגנים וזרעים, ושמנים מזוככים.
נתמקד באוכל אמיתי, יחסים על הצלחת שליש, שליש, שליש – אבות המזון, כן נתגבר קצת שומן כי הורדנו פחמימות ריקות.
מה כן אוכלים?
בשר, דגים, ביצים, ירקות, אגוזים לא יותר משתי מנות פרי, דבש, סילאן, מייפל… כל מה שלא היה צריך לעבור עיבוד על מנת שנצרוך ממנו (בפליאו המקורי אין מוצרי חלב כלל)

מה קורה בגוף?
במעבר של כל אדם מתזונה מערבים עתירה באוכל מעובד, סוכרים, חומרים משמרים ושמנים זרעיים מזוככים ל – אוכל אמיתי, כבר הגוף ימחא לכם כפיים! תזונה מהממת לנהל ככה בית ולהזין ילדים.

הרבה אנשים ישחררו משקל כבר במעבר הזה, הספיגה של הגוף תשתפר, התנועה, העירנות, יעילות, תזונה מצויינת. אין ספירה של פחמימות. קלוריות זו מילה שיווקית שהוליכה אתכם שולל (עוד נגיע לזה) אוכלים כשרעבים ולשובע – מפתח חשוב ביותר! וחיים נהדר…
כל זה והיה ואין בעיה מסויימת או יציאה מאיזון המצריכה טיפול מיוחד.

דל פחמימה – הו! פה אנחנו כבר מבינים שעודף צריכת פחמימות כנראה ומזיק לנו ויש צורך למתן אותן.
בדל פחמימה אנחנו סופרים את כמות הפחמימות היומית שלנו, מטרת התזונה היא הרזיה, טיפול לעתים בסכרת טייפ 2 קלה, איזון של הגוף, טיפול בתסמינים מטבולים וזיהומי מעי ועוד. כמות הפחמימות בדל פחמימה (יש קצת כמה גישות) בגדול בסביבות 60 גרם ליום כאשר הפחמימות מגיעות מירקות דלי פחמימה. אין צריכה של ירקות שורש או ירקות עמילניים שונים.

פה חשוב לתת את הדעת על הפער בין מה שאדם בתזונה מערבית מחשיב כ'פחמימה' לבין מה שאנחנו מחשיבים כ'פחמימה'. נהגנו לחשוב שפחמימה היא מאפה, פסטה, אורז, לחם… מה שרובנו לא יודעים לפני חשיפה לאסכולות דל פחמימה שפחמימות הם גם ירקות! אכלנו קערת סלט – אכלנו קערת פחמימות!!! כן, כן, עכשיו זה הזמן להגיד אבל זה 'בריא' וכאן הויטמינים שלנו… לא נכון.

מה אוכלים בדל פחמימה: גם פה המסגרת כדאי ותהיה מושתתת על אוכל אמיתי אבל בגדול בשימת לב לכמות הפחמימות נאכל בשר, דגים, ביצים, ירקות דלי פחמימה, יש שמשלבים מוצרי חלב שמנים (המלצה: כדאי לבדוק רגישות!) ויש שבאסכולה הזו זולגים לפתרונות תחליפיים נוספים כמו לחמי שיפון/ שקדים או מוצרים מעובדים שאינם מכילים פחמימות או מכילים בכמות פחותה מאוד.

המלצה שלי: זוכרים את השאלה בהתחלה? מה מזיק יותר ממה שהוא מועיל ומה מועיל ממה שהוא מזיק – המלצתי לעצור שניה ולבדוק האם הבחירה שלי מועילה לגוף ומיטיבה אתו או מזיקה לו.

נמשיך.

הגענו לתזונה קטוגנית!!!!

לגוף שני מקורות שמהם הוא יודע להפיק אנרגיה, פחמימות ושומן, או בשמם גלוקוז וקטונים.
בתזונה קטוגנית, אנחנו משנים, ממש מחליפים מקור אנרגיה ומעבירים את הגוף לעבודה על שומן כמקור אנרגיה! הוא וזו דרך מפותלת ולא פשוטה – והגוף גם יעשה הכל על מנת להקשות!
למה? כי זה דורש עבודה קשה! 🧐
התזונה ממש מהווה שינוי הורמונלי ומטבולי בגוף.
התזונה הקטוגנית נוצרה לפני מעל מאה שנים לטיפול בילדים חולי אפילפסיה ומאז נחקרת ונלמדת בעולמות התזונה המשקמת כי היא הכי תואמת את האבולוציה האנושית. (סקירה היסטורית קלה – במאמר נפרד)

איך זה עובד? ולמה?
הגוף שלנו מונע על ידי הורמונים שהם בעצם 'המפקדים' והם מנחים את הגוף ואותנו מה כדאי לנו לצרוך בהתאם לסיטואציה שבה אנחנו נמצאים. הדרך הקלה שלו וזו שאנחנו מודעים לה מאוד היא הגלוקוז, קל זמין וכיף, לא דורש עבודה קשה…
רק דורש אינסולין! הורמון המפתח שהוא המקור לכל השמחות והצרות שלנו (במאמר נפרד אתמקד רק בו) כשאנחנו אוכלים ובעיקר פחמימות מופרש אינסולין, תפקידו לפרק את הפחמימות ולהביא אותם לתאי הגוף. כל זמן שמופרש אינסולין הגוף נמצא במצב של אגירה! וזה חשוב מאוד להבין – כי כל זמן שאתם אוכלים או מכניסים משהו לפה – הגוף, כמו סבתא זקנה, אגרנית עם בוידעם, 'בוא נשמור פן נצטרך! יש שפע!' ולכן…
בתזונה הקטוגנית נבקש להגיע למצב שבו כמות הפחמימות מאוד קטנה (עד 20 גרם ביום) ורק במצב הזה הגוף יכנס לתהליך של הפקת קיטונים.

למה לנו להיות בקיטוזיס?
כי זה מצב אולטימטיבי של הגוף!
קיטונים הם דלק מדהים לגוף שלנו!
המוח שלנו מאוד אוהב אותם!
הגוף שלנו רץ עליהם למרחקים ארוכים!
אנחנו מייצרים שובע לאורך זמן, מפסיקים להתעסק באוכל – כי שבעים פשוט!
קיטונים הם אנטי דלקתיים!
מצבי השובע הארוכים מאפשרים לגוף לעבוד ביעילות רבה!
הספיגה משתפרת!
תופעות מטבוליות משתפרות עד חוות רמיסיה וריפוי כגון: סכרת, כבד שומני, לחץ דם, מחלות ודלקות מעיים, מערכת העיכול, איזון מחלות אוטואימוניות ועוד – כולן – נובעות מחוסר איזון מטבולי!
והכוכב העולה – השמנה!!!!! שהיא בסה"כ תסמונת מטבולית.
לכולן מכנה משותף אחד! עודף צריכת פחמימות ותזונה לא מאוזנת!

מה אוכלים?

כאן אנחנו נכנסים לכמה אסכולות של התזונה הקטוגנית – והן הולכות וגדלות ואף מתמסחרות – אז אנסה לשפוך קצת אור:

#תזונה_קטוגנית_נקיה – התזונה שאני מקדמת – מבוססת אוכל אמיתי, תזונה משקמת ומועילה, מסגרת התזונה: בשר, דגים, ביצים, ירקות דלי פחמימה ושומן בעדיפות מן החי אפשר גם קצת פירותי: זית, אבוקדו, קוקוס.
נקפיד על יחסים על הצלחת בנטיה חדה לכיוון שומן: 70% מהערך הקלורי על הצלחת 25% חלבון ו – 5% פחמימה ממקור צמחי לרוב. זו תזונה מיטיבה שאפשר לחיות עליה מצוין והיא עוזרת ומשקמת ומדייקת את התופעות המטבוליות הנ"ל והיה והן בתחילת דרכן וגם באמצע. היא עובדת מצוין.

פה גם נכנס פרוטקול תזונה 'מחמיר' יותר מ'נקיה' שנקרא PKD והוא פרוטוקול שיקומי מצוין במיוחד ומבוסס שומן מן החי ביחס 1:2 – אם תרצו נרחיב עליו בנפרד.

תזונה קטוגנית מבוססת אוכל אמיתי – גם בתזונה הזו אני תומכת חלקית, היא מעשירה את המגוון בגבינות שמנות (כבחירה מושכלת לאחר בדיקת רגישות) ואולי קצת אגוזים או מאפי שקדים – כל זמן ואנחנו מודעים ושולטים בבחירות שלנו, כי לצריכת גבינות שמנות יש השלכה וגם לאגוזים כמובן.
היחסים על הצלחת – אותם היחסים.

תזונה קטוגנית אמריקאית (או כפי שאנחנו מכנים אותה בסלנג – ג'אנק קיטו) – זו תזונה שהרציונל שלה אומר – כל זמן שאנחנו מקפידים על לא יותר מ- 20 גרם פחמימה ונכנסים לקיטוזיס – לא משנה מה מקור הפחמימה ולא משנה כמעט ממה מורכב האוכל שלנו. היא קיבלה כל מיני שמות שמעניקים לה לגיטימציה כמו קטוגני שפוי או קטוגני גמיש.

בתזונה הזו מצליחים למצוא 'תחליפים' שישמרו ככל הניתן את אורח החיים המערבי והיא מכילה ומאפשרת אוכל מעובד, ממתיקים מלאכותיים, ממתיקים 'טבעיים', דגנים או פסיאו-דגנים בעל ערך פחמימתי נמוך, קולה זירו ואפילו שמנים מזוככים.

לדעתי האסכולה הזו חוטאת למטרת התזונה הקטוגנית כפי שנבנתה במהלך השנים וצריכת המזונות המעובדים גורמת לכמה מצבים: שימור ההתמכרות למתוק, ניהול אינסולין משובש ובכלל ניהול הורמנלי שאינו מיטיב, פגיעה לטווח ארוך במערכות העיכול והמעי ודלקות – כמו כן ובשל כך, הרבה מהאנשים מתקשים לשמור על מסגרת של תזונה – אבל איש איש ובחירותיו ומטרתו הוא.

לסיכום או ביידיש – אקיצר… 🙂

מקווה ששפכתי מעט אור – כל זה ואנחנו עדין על קצה המזלג. יש עוד אסכולות ביניים ועוד פרוטוקולים שקצרה היריעה מלהכיל.
מה שכן, מעבר לתזונה מבוססת אוכל אמיתי וקטוגנית מאפשרת לנו למידה, התעוררות, חשיפה לבחירות שלנו, למה מנהל אותנו, לתרבות שאנחנו תוצרים שלה והיא בעצם מנהלת אותנו…
זו תזונה אינטליגנטית והיא דורשת מאיתנו לעצור ולחשוב, לשבור מוסכמויות, ללמוד קצת על מאיפה באנו ולאן אנחנו הולכים, על ההתנהלות של המוסדות הכלכליים והפוליטיים ובכלל להיחשף לכוחות שפועלים עלינו ומכתיבים לנו את ההרגלים, אורח החיים והבחירות שלנו… ספוילר – הכוח הזה הוא לרוב, לא הבחירות שאתם עושים לעצמכם – מישהו מחליט עליכם, ולא כך צריך להיות. אנחנו הפיתרון של עצמנו.

השארת תגובה