אוכל ללא גלוטן – מה זה בדיוק אומר?

אוכל ללא גלוטן – דיאטה נטולת גלוטן אינה כוללת כל מזון שמכיל גלוטן, שהוא חלבון המצוי בחיטה ובמספר דגנים אחרים. זה אומר שמותר לאכול רק מזונות שאינם מכילים גלוטן, כמו בשר וביצים, פירות, ירקות, כמו גם מזונות מעובדים ללא גלוטן כמו לחם או פסטה ללא גלוטן.

גלוטן הוא חלבון המופיע באופן טבעי במזונות מסוימים, גלוטן יכול לשמש כחומר קשירה וכחומר טעם, כך שלפעמים אפשר למצוא אותו במזונות שלא הייתם מצפים להם. בנוסף למזונות כמו פיצה, פסטה, דגנים ומוצרי מאפה, גלוטן יכול להיות להימצא כמעט בכל מוצר מזון, החל מרוטב סויה וגלידה ועד לתרופות מסוימות, מוצרי יופי ותוספי תזונה.

יש אנשים שחושבים שאורח חיים ללא גלוטן פירושו לא לאכול פחמימות, אבל למעשה הרבה מזונות המכילים פחמימות, כמו אורז, תפוחי אדמה ושעועית, אינם מכילים גלוטן.

למי כדאי לאכול אוכל ללא גלוטן?

  1. לאנשים עם צליאק – תזונה נטולת גלוטן נחוצה לאנשים עם מחלת צליאק בה תגובה אוטואימונית לגלוטן גורמת לגוף לתקוף את המעי הדק, וגורמת לכאבי בטן, בחילות, נפיחות או שלשולים. אנשים עם צליאק אינם יכולים לסבול גלוטן בשום צורה, וצריכים לעקוב אחר דיאטה נטולת גלוטן למשך שארית חייהם.
  2. אנשים עם רגישות לגלוטן – מצב נוסף שעשוי לגרום למישהו להוציא גלוטן מהתזונה שלו הוא רגישות לגלוטן שאינה צליאקית, הנקראת לפעמים אי סבילות לגלוטן. חשוב לא להניח ישר שגירוי במערכת העיכול הוא תוצאה של גלוטן. אבל אם אתם חושבים שיש לכם אי סבילות לגלוטן, מומלץ לעבוד עם רופא ודיאטנית כדי להבין לעומק את התסמינים שאתם חשים.

אין בדיקה לאי סבילות לגלוטן, אבל התסמינים הם:

  • נפיחות
  • עצירות או שלשולים
  • עייפות
  • גזים
  • כאבי בטן

3. אנשים שאלרגיים לחיטה – אנשים עם אלרגיה לחיטה ומרכיביה צריכים להימנע ממזונות מסוימים המכילים גלוטן, אך לא בגלל הגלוטן. חוץ מחלבון הגלוטן קיימים לפחות עוד 12 חלבונים נוספים שיכולים לעורר רגישויות. חיטה מעוררת תגובה חיסונית בגופם, שעלולה לגרום לתסמינים כמו פריחה בעור, כאב ראש או התעטשות. הם עדיין יכולים לאכול גלוטן בדגנים אחרים, כולל שעורה ושיפון.

חיטה
קרדיט: Freepik by kirakun

האם גלוטן הוא קטוגני

גלוטן הוא חלבון. עם החלבון עצמו אין בעיה, בתזונה הקטוגנית אנחנו צורכים חלבונים. הבעיה מתחילה בהרכב שאתו הגלוטן מגיע. לרוב הגלוטן יהיה מרכיב באוכל עתיר בפחמימות וסיבים אשר יוציא מקיטוזיס ולכן נהוג להמליץ להימנע מגלוטן. בהיעדר רגישות ובשילוב נכון של החלבון הטהור (אם ניתן) הוא בסך הכל חלבון.

האם ניתן לאכול תזונה ללא גלוטן כדי לרדת במשקל

אנשים שמאמצים דיאטה נטולת גלוטן לרוב יורדים במשקל, אבל זה בדרך כלל בגלל שהם גם מורידים הרבה מזונות מעובדים ופחמימות פשוטות המכילות גלוטן. אם אתה מפסיק לאכול גלוטן רק כדי לרדת במשקל, חשוב להקפיד על גודל המנות שלך, להתאמן באופן קבוע ולאכול הרבה מזונות מלאים כגון בשר, ירקות ושומן איכותי.

האם ישנם סיכונים בדיאטה נטולת גלוטן ללא סיבה רפואית

אין.

חשוב לזכור שחלק מהמזונות המעובדים ללא גלוטן מכילים כמויות גבוהות של מרכיבים לא בריאים כגון עמילנים = שווי ערך לסוכר ואף גרועים ממנו, נתרן, סוכר ושומן טראנס. צריכת מזונות אלו עלולה להוביל לעלייה במשקל, תנודות ברמת הסוכר בדם, לחץ דם גבוה ובעיות נוספות. לכן, תווית ללא גלוטן לא בהכרח הופכת מזון לבריא.

אם אין לך צליאק או גירוי במערכת העיכול, מומלץ להסיר מזונות מעובדים מהתזונה שלך לפני הסרת גלוטן לחלוטין. להוסיף עוד בשר, ביצים, דגים איכותיים, ירקות. אנשים רבים מגלים שהם מרגישים טוב יותר רק על ידי אכילת אוכל אמיתי, לא על ידי הסרת גלוטן.

איך להתחיל דיאטה ללא גלוטן

אם אתה מעוניינים לנסות דיאטה ללא גלוטן, חשוב תחילה לדבר עם איש מקצוע מומחה באכילה מודעת. הם יכולים להדריך אותכם עם תוכנית אכילה מאוזנת העונה על הצרכים התזונתיים שלכם.

טיפים לביצוע שינויים תזונתיים –

  • לבדוק אם יש אזהרות על חבילות. מוצרים רבים שאינם מכילים גלוטן עשויים להיות מעובדים במתקן שבו יש מוצרי גלוטן, זה נקרא זיהום משני.
  • לשמור כלי מטבח, כלים ופריטי הכנת מזון אחרים המשמשים למזונות המכילים גלוטן בנפרד מהכלים שלכם.
  • לקרוא בעיון את תוויות המרכיבים כדי לבדוק אם יש עקבות של חיטה. כמה צבעים ותבלינים מלאכותיים מכילים גם גלוטן.
  • לבחור להתמקד באוכל אמיתי המבוסס על בשר, ביצים, דגים, שומן איכותי וירקות

השארת תגובה