למרות שהתזונה נטולת הגלוטן היא הכרח עבור אנשים עם מחלת צליאק או רגישות לגלוטן, אנשים ללא בעיות גלוטן מאובחנות מנסים את הדיאטה כדי לסייע בניהול בעיות רפואיות אחרות. מחקר משנת 2013 מצא כי 65% מהמבוגרים האמריקאים חושבים שמזונות ללא גלוטן הם בריאים יותר, ו-27% בוחרים במוצרים ללא גלוטן כדי לסייע בירידה במשקל.

קיים קשר מבוסס היטב בין סוכרת מסוג 1 ומחלת צליאק. אבל עבור אלה עם סוכרת שלא אובחנו עם מחלת צליאק או רגישות לגלוטן, האם יש יתרון באכילה ללא גלוטן? האם יש סיכונים באכילה ללא גלוטן ללא אבחנה של מחלות אלו?

לא כל מה שלא מכיל גלוטן בהכרח בריא!!!

סיכונים אפשריים של אכילה ללא גלוטן בהיעדר מחלת צליאק

מחקר משנת 2015 שסקר רשומות של חולים שהתייצבו להערכה במרפאות צליאק מצא כי 11% נמנעו בשלב מסוים מגלוטן ללא אבחנה של מחלת צליאק. המחקר מצא כי המנבאים החזקים ביותר של משתתפים לאחר דיאטה נטולת גלוטן כללו עצבנות, היסטוריה משפחתית של מחלת צליאק, שינויים בתנועת המעיים, שלשולים ואוטיזם.

כמה עדויות מצביעות על כך שיש חסרונות משמעותיים בשמירה על דיאטה נטולת גלוטן. לדוגמה, מוצרי דגנים מעובדים נטולי גלוטן (למשל, לחמים, דגנים וקרקרים) הם לרוב עשירים בעמילנים וחומרים משמרים ומעובדים ונמוכים יותר בסיבים, ברזל, אבץ ואשלגן. התזונה נטולת הגלוטן עשויה גם להגביר את הסיכונים לחסרים תזונתיים, במיוחד בויטמינים מקבוצת B, ברזל ומינרלים. בנוסף, מוצרים ללא גלוטן יקרים יותר משמעותית. מחקר משנת 2015 מצא כי לחם ומוצרי מאפה ללא גלוטן היו יקרים בממוצע ב-267% מלחמים המכילים גלוטן, ודגנים ללא גלוטן נמצאו יקרים ב-205% מדגנים המכילים גלוטן.

אכילה ללא גלוטן מטעמי משקל גוף

למרות שהדיאטה נטולת הגלוטן התיימרה לסייע בירידה במשקל, עבור אלו עם מחלת צליאק, היא עלולה דווקא לגרום לעלייה במשקל ובתנגודת האינסולין שמובילה לסוכרת ולשאר מחלות מטבוליות. עבור חלק זה יכול להיות רצוי, במיוחד אם ירידה במשקל הייתה סימפטום לפני האבחנה. אבל עבור אחרים, התזונה נטולת הגלוטן עלולה להחמיר עודף משקל או השמנת יתר.

הסיבות לעלייה במשקל אצל חולי צליאק כוללות ספיגה משופרת של חומרים מזינים ושיפור בתסמיני הבטן. מזונות ללא גלוטן מכילים לעתים קרובות יותר שומן טראנס וקלוריות מאשר עמיתיהם המכילים גלוטן, תוך שהם גם דל יותר בסיבים ובדגנים מלאים. מחקר משנת 2010 הראה שנשים בדיאטה נטולת גלוטן צרכו יותר פחמימות, חלבון ושומן בהשוואה לנבדקי ביקורת, וגברים צרכו יותר פחמימות ושומן. שתי הקבוצות הראו צריכה נמוכה יותר של סיבים תזונתיים – לתזונה פחמימתית בה הם נדרשים.

רוב האנשים יכולים לאכול גלוטן מבלי לחוות תופעות לוואי, אבל אנשים עם מחלת צליאק לא יכולים לסבול זאת. אנשים עם הפרעות אחרות כמו רגישות לגלוטן ללא צליאק (NCGS) ואלרגיה לחיטה נמנעים לעתים קרובות גם מגלוטן. אנו ממליצים לאכול אוכל אמיתי, אוכל המכיל את אבות המזון באין אלרגיה או מחלה המונעת מכם זאת.

משקל אדם עם פירות וירקות
קרדיט: Freepik

מה לאכול ולשתות אם בחרתם להמעיט בגלוטן

בדיאטות נטולות גלוטן כדאי להתמקד באוכל אמיתי, בשר, ביצים, דגים איכותיים, שומן טוב וירקות. יש שפע של אפשרויות ללא גלוטן שיאפשרו לכם ליהנות מארוחות בריאות וטעימות. מומלץ לעבוד עם אנשי מקצוע כדי לוודא שאנחנו עונים על כל הצרכים התזונתיים שלך.

הפריטים הבאים הם נטולי גלוטן באופן טבעי

בשר, דגים ועופות: כל הסוגים, למעט בשר מעובד או מצופה
ביצים: ביצים שלמות, חלבונים, חלמונים
מוצרי חלב בעדיפות על שמנים ולא מעובדים: מוצרי חלב ללא טעם, יוגורט וגבינות
פירות: פירות יער, מלונים, אננס, בננות, תפוזים, אגסים, אפרסקים וכו'.
ירקות: ברוקולי, עגבניות, בצל, פלפלים, פטריות, אספרגוס, גזר, תפוחי אדמה וכו'.
דגנים: קינואה, אורז, כוסמת, טפיוקה, דורה, תירס, דוחן, אמרנט, שורש חץ, טף, שיבולת שועל (אם הם מסומנים ללא גלוטן)
עמילנים וקמחים: קמח תפוחי אדמה, עמילן תירס, קמח תירס, קמח חומוס, קמח סויה, קמח שקדים או קמח, קמח קוקוס, קמח טפיוקה
אגוזים וזרעים: שקדים, אגוזי מלך, פיסטוקים, קשיו, זרעי קנבוס, זרעי צ'יה, זרעי פשתן וכו'.
ממרחים ושמנים: שמנים פירותיים – שמן זית, שמן קוקוס, שמן אבוקדו, חמאה, לארד, גהי, טאלו
עשבי תיבול ותבלינים: פלפל שחור, כורכום, אורגנו, טימין, רוזמרין, פטרוזיליה, כוסברה וכו'.
משקאות: תמיד כדאי להימנע ממשקאות ממותקים.
אם אי פעם אינך בטוח אם פריט מכיל גלוטן, עדיף לקרוא את התווית התזונתית בעיון.

לתזונה נטולת גלוטן ומבוססת אוכל אמיתי, יש שפע של אפשרויות, המאפשרות לך ליצור מגוון מתכונים מזינים וטעימים!

השארת תגובה