או… עשו לעצמכם פרוביוטיקה!

מבט על לבאר הקדרה העמוסה כל כרוב 🙂

משחר הכיבוש נהגו התרבויות השונות לכבוש בקדרות כבישה. לפני כמה שנים ראיתי כמה כאלה בארץ ומאז חשקה נפשי בקדרה שכזו וכך התגלגלה לידי בצורה מושלמת של כד הדבש של פו הדב 🙂
חקרתי מתכונים ואת אופן השימוש שהוא בהחלט פשוט ונוח, החלטתי להתחיל ממתכון קלאסי ובסיסי של כרוב כבוש – כזה ששמים על הנקניקייה, שמהווה בסיס לתבשיל השוקרוט ו… פרוביוטי כמובן.

הייתי חייבת סלפי פו הדב

כמובן שלאחר שמתכון קלאסי מצליח, ומבסס קצת יותר ידע על אופן השימוש והיכולות של הכלי אפשר לשדרג טעמים ככל הבא לחך.

הקדרה: בנויה ככד עם בטן והולך וצר לכיוון פתחו העליון. בפתח קיימת תעלה כפולה אשר בה יונח מכסה הקדרה. במהלך הכבישה חשוב שהתעלה תהיה מלאה מים – שמייצרים את האיטום לקדרה. יחד עם הקדרה תגענה שתי פיסות אבן חצי עגולה חצויה במרכזה – תפקידה של האבן הוא להדק את תכולת הקדרה מטה ולא לתת להתססה ולמרכיבים לטפס מעלה ולפגוש חמצן.

מניחים את המשקולות על הכרוב ודואגים שהוא מכוסה במימיו – אם צריך מוסיפים מים

אם כך, זהו אופן ההכנה לפיו אני הכנתי. התוצאה לא פחות ממושלמת.

מרכיבים:
כרוב – או שניים
מלח

אופן ההכנה:
פורסים את הכרוב לרצועות דקיקות ומניחים בקערה.
מפזרים מעליו מלח גס. היחס – לכל קילו כרוב כף גדושה מלח. מערבבים ומניחים למנוחה כשעתיים שלוש.
לאחר המנוחה הכרוב התכווץ והפריש נוזלים. מעבירים אותו לקדרה ודוחסים אותו פנימה. מניחים מעליו את שתי פיסות האבן בזהירות ומוסיפים את הנוזלים שהצטברו בזמן שנח עם המלח.
הנוזלים אמורים לכסות את כלל הכמות של הכרוב, במידה ואינם מכסים ניתן להוסיף עוד מים רותחים עד כיסוי.
מכסים את הקדרה במכסה ויוצקים מים לתעלת האיטום. שוכחים מהכד (לא באמת אפשר הוא ממש חתיך) למשך כשלושה שבועות, כאשר מדי פעם ממלאים מים בתעלה אם מתאדים.
לאחר שלושה שבועות פותחים את הכד, בזהירות עם כפפות או מלקחיים שולים את האבן מפנים הכד ומצנצנים בצנצנות מעוקרות את הכרוב יחד עם המיצים שלו.
חשוב! את מיצי הכבישה עדיף לא לזרוק יש להם סגולות רבות לבישול או לשתייה.

קצת על הערכים התזונתיים של כרוב כבוש:
הכרוב הכבוש מכיל בצבו הכבוש ויטמינים רבים יותר מאשר במצבו הטבעי, בתהליך התסיסה נוצרים חיידקים פרוביוטיים בעלי תפקיד מאוד חשוב לשיקום מערכת העיכול ועבודתה התקינה. כמות החיידקים גבוהה מאוד יותר מאשר מספר קפסולות של תוסף כזה או אחר. אם תצללו ליתרונותיו הבריאותיים הנרחבים ושימושיו השונים של הכרוב.
תתפלאו לגלות אולי שהוא רב פעלים בהחלט ומיוחסים לו יכולות ריפוי ושיקום רבים כגון: טיפול בסרטן, מחלות לב, בעיות עור כמו אקנה ועוד, מחזק את מערכת העיכול, מקל על עיכול מיני מזונות, טיפול בטחורים, עצירות, סוכרת, מחזק את המערכת החיסונית ועוד רבות וטובות.

השארת תגובה