תפריט שבועות – עכשיו באתר!!!  – מנות מגוונות וארוחות לחג – גיוון קטוגני, מנות עשירות בטעמים, חומרי גלם איכותיים, נטולות סוכר וחומרים משמרים

חג חגי מוצרי החלב הוא חג שבועות, האמנם?!
שהרי הציווין בתורה מורה לנו בכלל לאכול בשר בחג השבועות – ועדין זה הטקס שהשתרש לחג ואנחנו הרי לא הולכים לשנות אותו.

אם כך, אין זמן טוב יותר לדבר קצת על מוצרי חלב!
מי מאיתנו שנחשף לתזונה הקטוגנית ודלת פחמימה, קורא ולומד ושומע שניתן לצרוך מוצרי חלב שמנים.
הכצעקתה? רבים מהנכנסים לתזונה נהנים כביכול מהיכולת לגוון אותה בעזרת מוצרי חלב. אז לא נעים קצת לבאס… אבל מוצרי חלב הם לא חלק מהתזונה, הם לא רק – לא חלק מהתזונה – זה אף לעתים מעט גובל בחוסר אחריות לצרוך אותם מבלי לערוך בדיקת רגישות.

במלל זה אחשוף את הסיבות ואולי גם נקודת אור אחת קטנה.

אולי אפשר בכל זאת קצת גבינות שמנות?!

"מוצרי חלב כן/לא? שחור/לבן או בכלל אפור? עד כמה זה מותר ואפשרי במסגרת התזונה הקטוגנית? דלת פחמימות? ולמי?

כמה עובדות על הטעים הלבן, לבן הזה: בחלב יש 2 סוגי חלבון – קזאין ומי גבינה. הקזאין מהווה כ- 80% מהמכלול יש בו גם שומן וגם פחמימה (לקטוז).

מוצרי החלב המומלצים לתזונה דלת פחמימות הם בעלי אחוזי שומן גבוהים כמו – חמאה, שמנת, שמנת חמוצה וגבינות שמנות מעל 30% שומן.
חלב ניגר, יוגורט, מעדן (יש כאלה שכן צורכים יוגורט יווני בכמות מסוימת) וכל מוצרי החלב מופחתי השומן אינם כלולים בתזונה זו ונחשבים בעינינו כמוצר נחות ומעובד.

אז למה בעצם לא כדאי?
מוצרי חלב ידועים כמזון אלרגני. מזון שמפעיל את המערכת החיסונית, האלרגיה היא בעיקר בגלל החלבון של החלב – הקזאין החלבון השולט בהרכב או רגישות ללקטוז – סוכר החלב. לרוב ובעיקר אצל אנשים אשר רגישים למזון, מערכת עיכול ומעי מודלקים או שיש להם תסמין אוטואימוני.

אנשים הסובלים מדלקות מעי, אקנה, בעיות עיכול וסוכרת, אסטמה ובעיות מערכת הנשימה, פסוריאזיס, תסמיני אי איזון הורמונלי, בלוטת תריס ועוד… יש **להימנע לחלוטין ממוצרי חלב**!

החמאה היא לרוב יוצאת דופן ולא תהיה בעייתית מאחר והיא נחשבת כ – 82% שומן, ואולי גם שמנת מתוקה תצליח לעבור מבלי לעורר תסמינים – אבל זה צריך וניתן לבדוק טרום צריכה.

רגע, אז איפה הקשר פה לתזונה הקטוגנית? ולמה אנשים סכרתיים לא מומלץ להם לצרוך מוצרי חלב? הרי הם מכילים שומן מן החי וחלבון?
אז זהו, שלא מדויק – החלבון של החלב בעצמו גורם לתגובה אינסולינית וגורם לעלייה של רמות הסוכר! תנודות האינסולין שמגיעות בעקבותיו גורמים גם ל'קרייבים' רעב מוגבר, חשקים.

ההסבר המדעי יותר, אחת הסיבות לכך שמוצרי חלב יוצרים קפיצות באינסולין היא כמות חומצות האמינו שבהם. למעשה, הקפיצה ברמת האינסולין מתקשרת לרמות גבוהות של חומצות האמינו מסועפות השרשרת לאוצין, וואלין, ואיזולאוצין.
סיבה נוספת לכך שמוצרי החלב מגרים הפרשה מוגברת של אינסולין היא השפעותיהם על ההורמון הנקרא פוליפפטיד אינסולינוטרופי תלוי-גלוקוזה glucose-dependent insulinotropic polypeptide (GIP). ("לירז בלומלפלד – נטורופטית")

אז אחרי כל אלו איך זה ישפיע עלינו בתזונה הקטוגנית והאם יתרום או יפריע לירידה במשקל?

מוצרי חלב הם אינם חלק ממסגרת התזונה הקטוגנית, הם נחשבים למעשה 'אפורים'. הצורך להוסיף או לגוון בעזרתם הוא שגוי ולא נכון ויעכב משמעותית ירידה במשקל.
זה נכון שראיתם באסכולות מסויימות של התזונה הקטוגנית מתכוני מוצרי חלב. יש הרבה מתכונים עם גבינות שמנות ויכול להיות שזה היה הטריגר שמההתחלה בכלל נכנסתם לתזונה? אבל לא, מוצרי חלב אינם הבסיס של התזונה הדרך לבחור בחירה מושכלת היא להימנע בכניסה לתזונה לחלוטין ממוצרי חלב למשך לפחות חודש אחד. לאחר החודש הנקי, הגוף מתנקה משאריות לקטוז וקזאין ואז ניתן להעמיס למשך שלושה ימים. בהתנסות הזו נצפה לתגובות כגון, כאבי ראש, חולשה, בחילה או תחושת אי נוחות בבטן, נפיחות… או אז נדע כי אנחנו רגישים למוצרי חלב.

החדשות השמחות הן, כי והיה וגילינו שאנחנו רגישים, עדיין לא חייבים להימנע לחלוטין – וניתן לצרוך מעת לעת מוצרי חלב שמנים בלבד, רק שעכשיו אנחנו בעלי ידע ומוכנים ומודעים לתוצאות.

צריכת מוצרי חלב, אם כך, היא בחירה וכדאי תהיה מושכלת ככל הניתן עם מודעות שלמה להשלכות של הבחירה הזו. והיה ובחרנו…והבנו שבבחירה זו נעכב ירידה במשקל או נשפיע על מערכת החיסון – אנחנו מוכנים לשאת ולהתמודד עם תסמינים שלא תמיד יפציעו בכח רב.

אבל בכל מצב של החרפה, עליה של סוכר, או השמנה – חשוב להפסיק מיידית עם צריכת מוצרי החלב.

ונקנח במתכון לעוגת גבינה קטוגנית 🙂

מרכיבים:
פירורים:
3 כוסות קמח שקדים
100 גרם חמאה
קורט מלח

למילוי:
1 חבילה גבינת מסקרפונה (250 גרם)
2 שמנת מתוקה
גרידת לימון מקליפת לימון אחד
חצי כוס ממתיק שמקובל עלינו או 2 כפות דבש או 2 כפות סירופ מייפל טבעי אמיתי

אופן ההכנה:
מחממים את התנור לחום של 170 מעלות.

מניחים את החמאה בקערה, מוסיפים את קמח השקדים ומערבבים בצורת פירור המסה, מוסיפים את המלח.

מחלקים לחצי את תערובת הבצק. חצי משטחים בידיים על גבי נייר אפיה לעובי של חצי ס״מ. אופים בתנור 15 דקות עד השחמה, מוציאים ומניחים לקירור.

שופכים למיקסר את הגבינה והשמנת המתוקה, מקציפים על מהירות נמוכה למניעת השפרצות, עוצרים ומערבבים מדי פעם את התערובת עם לקקן על מנת למנוע הדבקות של המסקרפונה לתחתית הקערה. מוסיפים את הממתיק שבחרנו ומקציפים עד שנוצרת תערובת אחידה ויציבה מאוד. טועמים את התערובת ואם צריך לטעמכם להוסיף עוד קצת ממתיק, מוסיפים ומערבלים עוד דקה.

מפוררים מחצית מכמות הפירורים ודוחסים אותם לתבנית. ממלאים את התבנית בגבינה מעל תחתית הבצק, מפוררים את שארית הבצק מעל לגבינה ושומרים מכוסה במקרר.

השארת תגובה